Nieuws

Nieuwe generatie benzinemotoren als alternatief voor diesels

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren met een behoorlijke opmars bezig, maar vlak ook de benzinemotor niet uit. In het NOS Journaal ging het er afgelopen weekend al over: is de nieuwe generatie benzinemotoren een goed alternatief voor diesels en EV's?


Ja, zo luidt het antwoord van Mazda en wel in de vorm van de nieuwe SKYACTIV-X. Deze motor maakt gebruik van compressie-ontsteking. Klinkt ingewikkeld en dat is het eigenlijk ook, maar kort gezegd komt het op het volgende neer. De SKYACTIV-X combineert de vonkontsteking van een benzinemotor met de compressieontsteking van een diesel. 

In combinatie met een turbo, die de inlaatdruk verhoogt, zorgt compressie-ontsteking voor een directere respons op het gaspedaal, tot 30 procent toename van het koppel en een verbeterde efficiëntie tot wel 30 procent. Met een cilinderinhoud van 2.0 liter zorgt de SKYACTIV-X voor 20 % minder brandstofverbruik in vergelijking met de SKYACTIV-G, een enorme vooruitgang.

Aangezien tweederde van de wereldwijde elektriciteitsproductie op dit moment tot stand komt met behulp van fossiele brandstoffen is Mazda van mening dat regelgeving, die stelt dat een EV geen emissie veroorzaakt, onjuist is en dat de SKYACTIV-X een volwaardig alternatief vormt voor EV’s.

Een middelgrote elektrische auto verbruikt circa 20 kilowattuur stroom per 100 km. De productie van deze stroom met behulp van kolen veroorzaakt een CO2 emissie van 200 g/km. In het geval van petroleum is dit 156 g/km en in geval van LNG (liquefied natural gas) 100 g/km.

Berekend aan de hand van de ‘well-to-wheel’ methode is de gemiddelde CO2 emissie van een EV 128 g/km, terwijl een Mazda SKYACTIV-G benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen voor een emissie van 142 g/km zorgt. Dit betekent dat als de efficiency met slechts 10 % wordt verbeterd, de SKYACTIV-G motoremissies vergelijkbaar zullen zijn met die van EV’s.

Mazda's nieuwe SKYACTIV-X motor vormt een belangrijke stap richting de realisatie van het doel om de ‘well-to-wheel’ emissie op gelijke hoogte te krijgen met of zelfs lager als een elektrisch aangedreven voertuig.

Bekijk ook eens onze andere merken