Nieuws

Drie Mazda-primeurs op Autosalon van Genève

Mazda heeft tijdens de 88e Autosalon van Genève de Wereldpremière van de vernieuwde Mazda6 Sportbreak. De Sedan van dit model had zijn wereldprimeur al op de salon van Los Angeles, vorig jaar november en staat nu in Genève als Europese primeur.  Op de stand staan nog drie Europese premières: De Mazda Vision Coupé concept car, de Mazda Kai Concept en de SKYACTIV-X motor met compressie-ontsteking.

1. De vernieuwde Mazda6
Op de Autosalon van Genève 2018 beleeft de nieuwe Mazda6 Sportbreak zijn wereldpremière en maakt de Sedan zijn Europese debuut. De vernieuwingen die deze keer zijn doorgevoerd bij de Mazda6 zijn de meest omvangrijke tot nu toe. Bijna elk detail van Mazda’s vlaggenschip is verbeterd.

Zo is het exterieurdesign nog volwassener, eleganter en verfijnder geworden, terwijl de ingrijpende wijzigingen in het interieur onder meer nieuwe voorstoelen en een nieuwe achterbank omvatten. Mazda vormt met zijn nieuwe line-up en zeer uitgebreide standaarduitrusting een nieuwe benchmark in de markt. Vrijwel alle veiligheidsvoorzieningen, ultiem rijplezier en luxe zijn vanaf nu standaard bij Mazda en dit kan door de berijder op basis van persoonlijke voorkeuren zoals lederen bekleding, velgen e.d. zelfs nog worden uitgebreid.

Nieuwe technologieën verbeteren de prestaties van alle SKYACTIV-motoren en de rijdynamiek is naar een nog hoger plan getild door een grotere torsiestijfheid, wijzigingen aan de besturing en de wielophanging, betere aerodynamische eigenschappen en minder NVH, vibraties, trillingen en schokken.

Ook de veiligheid is verder verbeterd: de nieuwe Mazda6 biedt een nog groter aanbod aan rijassistentiesystemen met geavanceerde i-ACTIVSENSE veiligheidsfeatures, zoals Mazda Radar Cruise Control met Stop & Go en een head-up display met projectie op de voorruit (beide vanaf nu standaard op de Mazda6). Veel veiligheidssystemen zullen binnenkort overigens standaard worden bij Mazda, zoals LKA, BSM, TSR, HBC, AFS en SBS.

2. De Mazda Vision Coupé
De Mazda Vision Coupé heeft de basisvorm van een vloeiende vierdeurs coupé. De verhoudingen voldoen aan de perfecte balans van een klassiek coupédesign met de inzittendenruimte zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Het silhouet suggereert een krachtige voorwaartse beweging, waardoor de indruk van een high-performance machine wordt gewekt.

De Vision Coupé is ontdaan van de ritmische beweging die bij vorige versies van het Kodo-design benadrukt werd in het carrosserie-ontwerp. In plaats daarvan is er gekozen voor een eenvoudige vorm waarbij alle overbodige elementen zijn weggelaten met het oog op ‘less is more’ esthetica.

De scherpe en krachtige benadrukking van de carrosserieschouder is waar het allemaal om draait bij het design van dit model. Deze vorm maakt de auto statig en spannend. De zijkanten van de carrosserie laten lineaire overgangen tussen licht en schaduw zien die voortdurend veranderen in samenhang met de bewegingen van de auto. Het subtiele spel van licht en schaduw laat de Mazda Vision Coupé echt tot leven komen. Het licht dat over deze prachtige vorm danst maakt van zijn carrosserie een waar kunstwerk, waaraan ambachtslieden twee jaar hebben gewerkt.

Het interieurdesign is gebaseerd op het traditionele Japanse architectuurconcept ‘ma’, waarbij zorgvuldig met ruimte wordt omgegaan om sfeer te creëren. Het bewuste gebruik van ruimte tussen elementen als het dashboard, de portierpanelen en de middenconsole is gebaseerd op ‘ma’ en zorgt voor een luchtstroom daartussen.
Dit geeft de indruk van een ruimte die zich in de bewegingsrichting van de auto verplaatst, waarbij de inzittenden worden omvat, zonder dat ze zich opgesloten voelen.

Tegenwoordig zijn veel auto-interieurs voorzien van enorme displays. Hoewel de bestuurder over veel informatie moet beschikken, kunnen deze schermen een barrière vormen die het zichtveld van de bestuurder verstoort. De Vision Coupé is voorzien van een display waar je doorheen kunt kijken, ontwikkeld door Mazda. Het werkt alleen als display als dit nodig is, waardoor in alle andere gevallen voor een nog beter zicht wordt gezorgd.

3. De Mazda Kai Concept
Kai betekent letterlijk ‘de pionier’. De compacte hatchback Kai Concept bepaalt de richting voor de volgende generatie Mazda-modellen en het model beschikt over de baanbrekende Mazda-technologie van de volgende generatie en de nieuwste vorm van het Kodo-design.

De Kai Concept beschikt niet alleen over de volgende generatie van Mazda’s SKYACTIV-VEHICLE ARCHITECTURE, gericht op het maximaliseren van het vermogen van het menselijk lichaam om zichzelf in evenwicht te houden, zodat bestuurder en auto perfect met elkaar verbonden zijn, maar ook over de SKYACTIV-X motor. Deze motor maakt gebruik van een innovatieve verbrandingsmethode met de naam Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). De SKYACTIV-X is de eerste in serie geproduceerde benzinemotor met compressie-ontsteking ter wereld.

Het design ontleent zijn schoonheid aan het weglaten van alle overbodige elementen, waardoor een sterke, solide hatchback is ontstaan. In deze compacte auto heeft Mazda de laatste versie van het Kodo-design gecomprimeerd als een artistieke expressie van Japanse esthetica. Het resultaat is een auto met Mazda’s ideale hatchback-afmetingen die zich kenmerkt door eenvoud en schoonheid. Het resultaat is een gedurfde uiting, die de karakteristieke vorm en degelijkheid van een hatchback benadrukt en tegelijkertijd bijzonder stoer oogt.

Het interieurdesign brengt een band tussen bestuurder en auto tot stand met een natuurlijk aanvoelende sfeer, die de inzittenden liefdevol omarmt zonder ze te beklemmen. Zo verhoogt het de Jinba Ittai beleving die Mazda voortdurend nastreeft.

Onderdelen als het dashboard, de portierpanelen en de middenconsole laten het interieur breder ogen en ze zorgen voor een gevoel van snelheid. Ieder aspect van het design van de inzittendenruimte is horizontaal perfect symmetrisch en het brede dashboard en de ventilatieroosters zijn vlak voor de bestuurder geplaatst.

De bestuurder is zich voortdurend bewust van dit bestuurdersgerichte aspect in zijn of haar ruimte en heeft het gevoel dat hij comfortabel omarmd is op een manier die zijn of haar connectie met de auto versterkt. Terug naar vorige pagina